15.10.2004

Yritys siirtyä Ubermanin unirytmiin

Minua on jo pitkään vaivannut se, että vuorokausi tuntuu liian lyhyeltä. Hyvin nukuttujen unien jälkeen (noin kahdeksan tuntia) pystyy hyvin valvomaan seuraavat noin 18 tuntia. Tämä tekee yhteensä 26 tuntia, joten se ei sovi mitenkään vuorokausirytmiksi. Luennoille täytyy herätä suhteellisen säännöllisesti, joten epäsäännöllinen nukkumisajankohta ei yksinkertaisesti ole mahdollinen. Säännöllisesti heräämisessäkin on omat ongelmansa. Jostain syystä virkistyn illan mittaan, vaikka koko päivän olisi väsyttänyt. Tämä johtaa siihen, että illalla menen turhaan sänkyyn kun en saa unta kovin nopeasti. Koska en saa unta, täytyy nukkua pidempään. Tämä johtaa joskus siihen, että sängyssä tulee vietettyä aikaa jopa kymmenen tuntia. Se tekee jo melkein puolet vuorokaudesta.

Mikä ratkaisuksi? Aion testata olisiko Ubermanin unirytmi sopiva.

Tarkoituksena on ottaa 25 minuutin torkut joka neljäs tunti. Kun elimistö on sopeutunut tähän, se siirtyy suoraan REM-uneen jättäen välistä muut univaiheet. Tämän pitäisi riittää. Internetistä löytyneiden kokemusten perusteella se myöskin on mahdollista. Suurin ongelma on luonnollisesti siihen siirtyminen. Suunnilleen seuraavat kymmenen päivää olo tulee olemaan kuin zombilla. Mutta kun siitä on päästy ohi, unentarve on vain kaksi ja puoli tuntia vuorokaudessa, ja silti hereilläoloaika pitäisi tuntua ihan virkeältä.

Tein itselleni aikataulun, jonka olettaisin olevan suhteellisen helppo noudattaa. Tarkoituksena on ottaa aloitukseksi kahdeksan tunnin unet, pätkiä se vähitellen kuuteen osaan, ja sitten vähentää niiden osien pituudet 25 minuuttiin.

Ensimmäinen päivä:
23.40-06.20
14.20-15.40

= 6h 40min + 1h 20min = 8h

Toinen päivä:
00.20-05.40
11.00-12.20
17.40-19.00

= 5h 20min + 2 * 1h 20min = 8h

Kolmas päivä:
01.00-05.00
09.00-10.20
14.20-15.40
19.40-21.00

= 4h + 3 * 1h 20min = 8h

Neljäs päivä:
23.00-01.20
04.30-05.40
09.50-11.10
14.30-15.50
19.10-20.30

= 2h 40min + 4 * 1h 20min = 8h

Viides päivä:
23.10-00.30
03.10-04.30
07.10-08.30
11.10-12.30
15.10-16.30
19.10-20.30

= 6 * 1h 20min = 8h

Kuudes päivä:
23.20-00.20
03.20-04.20
07.20-08.20
11.20-12.20
15.20-16.20
19.20-20.20

= 6 * 1h = 6h

Seitsemäs päivä:
23.30-00.15
03.30-04.15
07.30-08.15
11.30-12.15
15.30-16.15
19.30-20.15

= 6 * 45min = 4h 30min

Kahdeksas päivä:
23.35-00.10
03.35-04.10
07.35-08.10
11.35-12.10
15.35-16.10
19.35-20.10

= 6 * 35min = 3h 30min

Yhdeksäs päivä, eli lopullinen rytmi:
23.40-00.05
03.40-04.05
07.40-08.05
11.40-12.05
15.40-16.05
19.40-20.05

= 6 * 25min = 2h 30min

Saattaa olla, että skippaan suoraan ensimmäisen päivän. Ubermanin rytmiin olisi ilmeisesti mahdollista sopeutua jopa kolmessa päivässä, mutta taitaa olla liian vähän minulle. Yhdeksännen päivän jälkeen kestää luultavasti vielä ainakin pari päivää ennenkö tuohon tottuu kunnolla. Tavoitteena voisi olla, että kahden viikon päästä kykenen toteuttamaan tuota unirytmiä. Pitää ottaa myös huomioon että luultavasti tulen nukkumaan muutamaan otteeseen liian pitkiä torkkuja. Niistä ei sitten tiedä, auttavatko ne vai eivät. Toisaalta saattaa zombimainen olotila helpottua, mutta sopeutuminen hidastua.

Olen yrittänyt ennenkin tätä, mutta silloin lähdin toteuttamaan hetken mielijohteesta vailla sen erityisempää suunnitelmaa. Yritin siirtyä suoraan puolen tunnin uniin, ilman että olisi vähän kerrassaan vähentänyt yöunta. Vuorokauden jälkeen en ollut nukkunut juuri lainkaan joten väsytti niin paljon että päätin lopettaa testin siihen. Tälläkin kertaa tulee luultavasti väsyttämään, mutta pidempien unien takia ei varmaankaan ihan niin pahasti.

Ensimmäisinä päivinä en luultavastikaan tule kovin paljon nukkumaan torkkujen aikana, vaikka ne kestävätkin tunnin ja 20 minuuttia. Tarkoitus olisi kuitenkin mennä sänkyyn vähintäänkin rentoutumaan ja pimentää huone sen ajaksi.

Pienen ongelman muodostaa se, että ensi viikolla on tenttiviikko. Statiikan ja ohjelmoinnin välikokeet tiedossa. Saa nähdä miten lukeminen niihin onnistuu. Toisaalta on kyllä hyvä, että ei ole varsinaista tekemistä kuin kahtena päivänä, jos ei lukemista oteta mukaan. Sitä seuraavalla viikolla luultavasti väsyttää vielä, mutta jos siitä pääsisi ohi niin luennoilta ei tarvitsisi lintsata kovin paljon.

Tänään tein päätöksen unirytmin vaihdoksesta, joten huomenna voisi aloittaa. Taidan aloittaa suoraan suunnitelmani toisesta päivästä. Ensimmäinen on luultavasti aika turha.

Ei kommentteja: